Silja Serenade

För en vecka sedan åkte vi på 40h kryssning till Helsingfors. Vi hade det toppen & jag slapp nästan all ångest, det känns otroligt att ha kommit så långt att jag klarar av vissa saker.

På måndagskvällen drack vi några drinkar, åt buffé & utforskade båten, Silja Serenade. Båten hade en härlig promenadgata (som ni ser på bilden) med några affärer, restauranger & en pub.
Vår hytts fönster låg mot gatan vilket var väldigt mysigt.

På tisdagsmorgonen hade vi bokat ”lyxfrukost”, där fick vi sitta i lugn & ro (till skillnad mot buffén), äta gott & prata i normal samtalston.
Efter frukosten gick vi upp till hytten & fixade ordning oss innan det var dags att gå av i Helsingfors.
Thomas hade hittat ett ställe som heter Sealife & vi bestämde oss för att ta spårvagnen dit.

Väl framme & vi betalat inträde gick vi in. Sealife är en byggnad full av akvarium i olika gångar. Stämningen var mysig & vi fick se mycket fina fiskar, tyvärr tyckte vi inte att det var värt pengarna, men det var ändå kul att hitta på något när man ändå var i Helsingfors.

Efter besöket fick vi hjälp i kassan om vilken spårvagn vi skulle ta för att komma till saluhallen, vi hoppade på spårvagnen & åkte & åkte & åkte. Hållplatsen vi skulle av på kom aldrig, så vi bestämde oss för att gå av & försöka ta oss till saluhallen via kartan.
Det var lättare sagt än gjort.
Vi stannade en farbror som varken kunde svenska eller engelska, men han hjälpte oss att stanna en kvinna som kunde lite engelska & hon förklarade vart vi var någonstans. Det visade sig att vi hade åkt åt helt fel håll.

Så vi gick & gick & gick. Det var svinkallt & blåste som sjutton. När vi till slut såg vår båt smet vi in på saluhallen & kollade & sen tog vi oss till båten där vi åt varsin macka & sen gick upp till hytten & sov några timmar.

Tisdagskvällen var lugn, vi åt buffé & sen la vi oss ganska tidigt. På onsdagsförmiddagen var det dags att gå av med all packning & taxfree.
Vi sov nästan hela vägen på bussen till Västerås, mamma hämtade upp oss på tågstationen & sen åkte vi hem.

Tack Thomas för att du sparat ihop till den här resan, jag hade det underbart & det här kommer jag leva på länge :heart:

Följ Bloggen

Gilla inlägget

3 tankar på “Silja Serenade”

Lämna en kommentar

snowflake snowflake snowflake snowflake snowflake snowflake snowflake snowflake snowflake snowflake snowflake snowflake snowflake snowflake snowflake snowflake snowflake snowflake snowflake snowflake